Początek biznesowej drogi oznacza konieczność podejmowania decyzji i dokonywania wyborów, które będą rzutować na dalszy rozwój, wizerunek i zyskowność firmy. Rynek jest wymagający, dlatego potrzeba wielu przygotowań i starań przed otwarciem własnego biznesu. Jednym z narzędzi, które przedsiębiorstwo niewątpliwie powinno posiadać, jest konto bankowe. Jego wybór nie jest łatwy ze względu na mnogość zróżnicowanych ofert. Istnieje jednak kilka podstawowych wskazówek, którymi warto kierować się przy wyborze najtańszego i jednocześnie najlepszego konta bankowego dla firmy.
Koszt firmowego konta bankowego
Dla sprawnego prowadzenia interesów współpraca z bankiem jest niezbędna. Niemal codzienne zakupy towarów czy sprzętów i narzędzi na potrzeby funkcjonowania firmy, sprzedaż własnych produktów i usług, podejmowane wypłaty oraz spłaty należności wobec kontrahentów i dostawców będą wymagały korzystania z wygodnego narzędzia. Tylko w ten sposób usprawni to działanie przedsiębiorstwa, zapewni komfort i szybkość w reagowaniu na napotkane zdarzenia czy przykładowo nagłe zmiany zamówień. O ile konto osobiste można zmienić niemalże bez większych problemów, o tyle dokonanie zmiany firmowego konta nastręcza więcej kłopotu przede wszystkim przez konieczność informowania o zmianie wszystkich klientów oraz kontrahentów, a także często korekty na dokumentach księgowych, fakturach oraz stronie firmowej, blogu i mediach społecznościowych czyli wszędzie tam, gdzie figurują dane firmy.
Choć banki oferują wiele możliwości, rabatów i promocji związanych z kontami dla firm, nie zawsze najtańsze rozwiązanie jest tym najlepszym. Najważniejsze to zidentyfikować własne potrzeby. To, czego oczekuje przedsiębiorca oraz operacje, które będzie wykonywał najczęściej, wskażą konta, które należy wziąć pod uwagę w pierwszej kolejności. Ma tu znaczenie forma prowadzenia działalności, a więc czy firma jest jednoosobową działalnością gospodarczą, spółką, fundacją czy stowarzyszeniem. Zwykle banki posiadają osobną ofertę dla każdej z tych form działalności (możesz je porównać w serwisie informacjabiznesowa.pl).
Drugą ważną kwestią jest odpowiedzenie na pytanie, czy firmie jest potrzebny fizyczny oddział banku. Bankowość elektroniczna polegająca na dokonywaniu przelewów przez Internet oraz podejmowanie i wypłaty gotówki we wpłatomatach i bankomatach to wygodna forma prowadzenia rozliczeń. Internetowe banki mają swoje plusy. Z pewnością oferują wygodę i szybkość dostępu oraz realizacji przelewów. Jednak jeśli przedsiębiorstwo planuje duży obrót gotówką oraz operacje czy znaczące inwestycje wymagające konsultacji przedstawicieli bankowych, lepiej zastanowić się nad tradycyjnym kontem bankowym. W tym przypadku należy zwrócić szczególną uwagę na prowizje pobierane przez bank w razie wpłaty lub wypłaty środków z konta oraz opłaty za depozyt. Wiele banków oferuje również model mieszany tzn. działają zarówno stacjonarnie w oddziałach jak i w Sieci.
Kolejnym krokiem jest przeanalizowanie potrzeb i możliwości pod kątem kredytu bankowego. Banki często oferują elastyczne linie kredytowe, które ułatwiają funkcjonowanie zwłaszcza początkującym przedsiębiorcom i ich start-upom. Jak przy każdym kredycie, także tym firmowym, należy skalkulować koszty takiego rozwiązania.
Jeszcze jeden koszt należy rozważyć przed podpisaniem umowy z bankiem. Chodzi o przelewy krajowe i zagraniczne. Działalność, która będzie wykorzystywała te drugie, musi uwzględnić również inne, dodatkowe koszty. Przedsiębiorca powinien sprawdzić wysokość kosztów bankowych za transakcje z kontrahentami międzynarodowymi.
Klienci biznesowi w bankach
Największą korzyścią dla banków pozostaje pozyskiwanie klientów biznesowych. Jest to opłacalne ze względu na wysokość kapitału, jaki wprowadzają do banku oraz kredyty, które często zaciągają, aby rozpocząć działalność gospodarczą lub podczas jej rozwijania. Banki oferują więc specjalne konta biznesowe przeznaczone dla takich klientów.
Najważniejsze kwestie dotyczące kont bankowych to warunki umowy oraz związane z nią płatności. Nie mniej istotnym elementem są regulaminy, które często odkrywają przed klientami wiele dodatkowych kosztów. Jedną z taktyk marketingowych jest przyciąganie klientów chwytliwymi hasłami. Jednak aby skorzystać z okazji, najczęściej należy spełnić określone warunki, a sama promocja ma swoje ograniczenia np. co do wysokości kwoty przelewu.
Niestety przelewy generują spory przypływ pieniędzy instytucjom bankowym, a to ze względu na prowizje pobierane w związku z ich obsługą. Dlatego niezwykle rzadko zdarzają się oferty, w których dokonywanie przelewów na koncie biznesowym będzie nieodpłatne. Opłaty prowizyjne wzrosną wraz z ilością przeprowadzanych transakcji, co może generować ogromne koszty bankowe w skali roku, a nawet miesiąca. Szukając oszczędności, warto zwrócić uwagę na banki proponujące darmowe przelewy, również płatności międzynarodowe.
Innym sposobem na znalezienie taniego konta będzie śledzenie i korzystanie z okresowych promocji, bonów czy premii np. za założenie konta lub polecenie komuś rachunku w danej placówce. Banki coraz częściej zwalniają swoich klientów z niektórych opłat po spełnieniu pewnych warunków. Przykładami mogą być: dokonanie płatności kartą na określoną wartość w miesiącu lub comiesięczne wpływy przekraczające wskazaną przez bank sumę pieniędzy. W niektórych instytucjach można skorzystać z oferty zniżek w wybranych sklepach.
Jednym z mierników jakości oferowanego rachunku firmowego jest wysokość opłat za wypłaty dokonywane z bankomatów oraz opłaty za założenie i korzystanie z karty. Ponadto ważnym punktem umowy jest oprocentowanie kapitału na koncie, zwłaszcza jeśli firma dysponuje wysokim depozytem, który planuje ulokować w banku na dłuższy okres czasu.
Najtańsze konto firmowe – podsumowanie
Najtańsze konto firmowe najlepiej wybierać, gdy dobrze pozna się specyfikę prowadzonej działalności. Łatwo wtedy określić parametry, którymi należy kierować się przy wyborze banku. Otwierając firmowy rachunek bankowy można sugerować się opłatami za jego prowadzenie oraz kosztami przelewów, prowizjami za wypłaty dokonywane z bankomatów w kraju i zagranicą, opłatami za kartę, dodatkowymi zniżkami, które będą korzystne dla firmy oraz oprocentowaniem kapitału na koncie. Znając własne potrzeby, łatwiej dobrać ofertę, która będzie najbliższa oczekiwaniom.
Odpowiedz